Fup eller fakta, Mind-Muscle?

Kan Mind-Muscle hjælpe mig til at få mere ud af min træning?

Har du hørt om udtrykket Mind-Muscle før eller er det et helt nyt udtryk for dig. Hvis du ikke kender til det, så bør du nok læse lidt op på det. Det er faktisk et af de udtryk som mange folk faktisk ikke kender til selvom de træner.

Hele idéen bag Mind-Muscle er at hvis du fokuserer på de muskler som du træner, så får man meget mere ud af selve træningen. Så det er ikke noget med at man bare skynder sig igennem øvelserne, men mere at give sig tid til at mærke øvelserne og den muskel som du bruger.
Så hvis du har tænkt over at du måske bedre kan mærke din højre biceps i forhold til den vestre i en øvelse, så er der nok stor sandsynlighed for at din forbindelse til din venstre biceps er ikke nær så god som din højre. Det er her Mind-Muscle er i din træning uden at du tænker over det.
I tilfælde af at du kender til dette problem med en muskelgruppe, så prøv at gå godt ned i vægt og kør øvelsen igen, men fokuser på den muskel du bruger. Nogle kan have nemmere ved at fokusere eller at mærke den muskel man bruger, hvis man lukker øjnene. Så har man nemlig ikke fokus på alt muligt andet og der er større sandsynlighed for at du faktisk bruger musklen på den mest effektive måde.
Du skal dog være opmærksom på at det godt kan tage nogle gange i fitness og øvelser før du faktisk kan få gang i forbindelsen til musklen igen. Så tab ikke modet hvis du efter nogle gange stadig ikke kan mærke det. Hvis det er biceps, så prøv at drej armen en lille smule til en af siderne eller tænk over om du holder din arm på en anden måde i forhold til den anden arm, hvor du bedre kan mærke det.
Det kan også sagtens handle om nogle små justeringer i måden du står på for at du rigtig kan komme til at mærke det.

Jeg har selv et problem med dette og det kommer tilbage hvis der går for lang tid imellem jeg laver øvelser til det. Mit problem ligger i min venstre triceps. Den er ikke så god til at blive aktiveret, så nogle gange kan jeg godt være øm i min højre men stort set ikke i den venstre. Det er så hovedsagen i at den venstre så måske har brugt ”hjælpe muskler” til at tage det værste af løftet. Så nogle gange før min træning er jeg nød til at tage en elastik også fokusere på at det kun er triceps jeg skal bruge. Når jeg så kan mærke at nu aktiveres den ordentlig. Så imens jeg har den fornemmelse af den muskel som er aktiveret, så går jeg videre til selve træningen af triceps med vægte. Jeg tænker altid på det som om min venstre triceps lige skal kickstartes eller skubbes i gang før den køre/virker ordentlig.

Du kan også læse mere om de disse to steder hvor der også kommer mere tekniske ting ind over.
Mind-muscle connection – vejen til større muskler?
Dobbelt muskelvækst i armene med ”mind to muscle” – er der sandhed i broscience?