Hurtige spørgsmål til forbrænding

Hvor meget forbrænder man ved at gå

Her er en hurtig oversigt, som man løst kan regne efter. Du forbrænder 1 kcal per kg kropsvægt for hver km, du går. Så hvis du vejer 80 kg og går 5 km, forbrænder du 400 kcal.
(Du regner det ud sådan her: 80×5=400)

En gennemsnitlig gang træning kunne så være at hvis du vejer 80 kg, går en tur på 5 km 2 gange om ugen i en måned, bruger du omkring 3.200 kcal.
Det kan du så gange op med hvor mange måneder du vil gå i. Alt dette er mere en tommelfingerregel end præcis fakta, for nogle har et bedre stofskifte eller laver intervaltræning. Så dette er ikke en præcis måling.

Hvor meget forbrænder man ved at cykle

Her er en hurtig oversigt, som man løst kan regne efter.
Ved helt normal cykling er det 0,33 kcal / pr. kilo kropsvægt / pr. kilometer, altså 0,33 x 80 kg x 20 km. Så hvis du regner ud fra det ville du ca. forbrænde 528 kcal.

Nogle eksperter mener så at det skal være 0,5 kcal i stedet for 0,33 kcal, Så dette regnestykke er også mere en tommelfingerregel end præcis udregning af din forbrænding.
Alt dette varierer jo også efter dit eget stofskifte og om du står op, køre op ad en bakke, har medvind osv.

Hvor meget forbrænder man ved spinning

Gennemsnitlige spinningcyklist rammer et sted mellem 600 og 800 kcal ca. på en time, mens normal cykling er mellem 500 og700 kcal ca.
Hvis man kigger på forskellen på at cykle en time på en normal cykel eller en spinningcykel, så er det ca. det samme man forbrænder hvis de lavede helt det samme. Man skal dog huske at i en spinnings klasse/time, der er der højt tempo og høj intensivitet meget ofte.

Hvor meget forbrænder man ved at svømme

Som en helt normal fritids svømmer forbrænder du i snit mellem 5,5-7,0 kalorier pr. min.
Så en fritids svømmer (gennemsnitlig vægtklasse) der svømmer i 1.5 time, forbrænder ca. 540 kcal. Disse udregninger er kun ca. da din kropsvægt er rigtig vigtig for, hvor meget energi du skal bruge ved forskellige aktiviteter og derved hvor meget du forbrænder.

Hvor meget forbrænder man ved vægttræning

Med vægttræning forbrænder man ikke kun kcal under træningen, men fordi ens muskelmasse bliver større, så forhøjer man også sin forbrænding generelt.
Hvis man tager 1,5 times træning med normalt tempo men ikke med alt for lange pauser, så forbrænder man ca. 800 kcal.
Dette er også udregnet efter at man har nogle af de store grund øvelser (Squat, dødløft osv.). Det er dog svært at udregne helt præcis, da mange faktorer spiller ind.