Hvordan måles mænds styrke?

Hvorfor er det at siden man har kunne træne, der har der altid været et måle forhold for mænds styrke?

Det har været en af de få ”styrke test” som har holdt ved og som man bliver ved med at blive spurgt efter

”Hvor meget kan du bænke??”

Dengang da alt det med træning og bodybuilding begyndte rigtig at tage fat, der må denne målestok have begyndt. Jeg har altid hørt folk spørge siden jeg selv begyndte at træne også, ”hvor meget kan du bænke?”. Det er ikke særlig tit det er “hvor meget kan du squatte eller pull-ups”. Inden man begyndte rigtigt i fitness, spurgte folk efter ”Hvor mange armbøjninger kan du tage?” og det giver i princippet det samme som bænk. Så selv som mindre høre man det tit også, bare en anden version.

Før i tiden var der en god grund til at man tog det som en god målestok, men i dagens Danmark har man så mange forskellige måder at træne på. Så en der kan bænke ekstrem meget, kan sagtens være rigtig dårlig til den samme øvelse, men hvis man smider det over til calisthenic og den har bare en lille twist. Bænkpres er en meget fast øvelse når man snakker om det som en målestok for styrke. Der er mange måder at kunne gøre det på f. eks. med dumbbells(twist indad, normal lige), med stang (normal greb, omvendt) incline, decline, forskellige stænger (typer og vægt) osv. men det er altid flad bænk, normal greb og med standard stang som man tager efter.

I dag er der så rigtig mange forskellige typer af fitness/gym øvelser som jeg ville sige man også kan måle efter. Alt kommer jo an på hvilken motions type du laver, om det er Powerlifting, bodybuilding, calisthenic, street training og der er sikkert også en masse andre træningsformer som bliver kaldt noget andet, men som man ikke rigtig høre så meget om.
Så selvom man har mange forskellige træningsformer, så høre man ikke rigtigt om målestoks ting fra de andre træningsformer, det vender tit tilbage til bænkpres.

Jeg tænker bare ”Hvorfor kun den??”