Kan jeg træne selvom jeg har skader?

Har du nogle gange haft tanken om at det var dumt at træne hvis du har fået en skade. Så er du helt sikkert ikke den eneste som har haft den tanke. Men skader har jo også hver sin variation, så det er jo meget forskelligt hvor slemt man er ramt, hvor ondt man har, hvor meget man kan lave.
Det er rigtig mange skader hvor man går til lægen og så får man af vide at man skal tage noget smertestillende og ellers fortsætte sin dag. Tit og ofte er det fordi den bedste kur faktisk er at holde sig i gang. Det kan godt være man ikke skal gøre det helt i samme tempo som før, men man skal stadig bevæge sig. Det hjælper tit med at man holder det skadet eller ømme område i gang, for så får det både bevæget sig og det giver blodgennemstrømning også. Hvis det er et ømt område, så hjælper massage jo tit på det, hvilket giver blodgennemstrømning eller hvis du har en nerve som har sat sig i klemme, så kan den sagtens løsne sig selv ved at man bevæger området igen. Så det kan sagtens være derfor din læge bare giver dig smertestillende og siger fortsæt som du plejer, da det er tit er den hurtigste og letteste kur for kroppen.

Så hvis du har en skade og overvejer at træne, så vil jeg selvfølgelig råde dig til at høre din læge ad først om du må, men ellers fortsætte. Du burde nok sætte tempoet eller vægten lidt ned, da din krop helt sikkert forsøger at kompensere for ikke at bruge det ømme eller skadet område for meget.
Så træn så godt du kan og forsøg at holde den ”rigtige stilling” hvis du løfter vægte så godt du kan ellers kan det måske give andre skader i den anden ende.

Jeg plejer at træne både med vægte og løbe ture udenfor. Så hvis jeg har en skade som jeg kan mærke at når jeg drejer kroppen på en bestemt måde, så er det ikke så behagelig en følelse. Der vil jeg så gøre lidt mindre af den øvelse som rammer det område også stadig lave de andre øvelser, dog uden at presse mig selv for meget.
Hvis jeg har ond i benet eller knæ på mine løbedage, så går jeg i stedet bare en tur. Alt efter hvor slemt det er, så variere jeg måske tempoet på gåturen. Men det er altid en god ide at varme området op du har ondt eller er øm i. Varm det godt op også kom i gang med det du plejer af øvelser.

Du kan også prøve gå ud fra hvad jeg har skrevet her om at ”Start stille op!”, hvor der er lidt ting du måske skal overveje for din krop.