Løbetræning med astma

Er du en af dem som har den ”fornøjelse” af at have astma, så skal man ikke give op på træning!

For at sige lidt om min astma. Jeg har det lægerne kalder ”Præstations astma”, dvs. at når jeg skal presse mig til lidt mere end bare at gå, så kommer min astma ind i billedet og vejret har også en stor fakta for det.

Så det kan være for varmt, det kan være for koldt og nu vi lever i Danmark og der er der stort set aldrig de helt perfekte grader hvor den er lige i midten når man er ude. Det gør at min astma altid er til stede når jeg løbetræner udenfor og det er jeg altid hvis jeg skal løbetræne.

Jeg blev bekendt med min astma da jeg var lille og begyndte til sport som f. eks fodbold. Som jeg blev ældre, blev det mere en nødvendighed for mig at skulle have en inhalator med til sport, men det var mere til hvis jeg fik presset mig selv for hårdt og kom ud i at min astma kom. Til at starte med havde jeg en som skulle tages fast men også en som skulle tages hvis jeg fik et anfald. Jeg har aldrig været en som har været så glad for at tage piller og andre medicinske ting, hvis det kunne undværes. Så da jeg bliver ældre, der begynder jeg at holde op med at tage den faste og skipper gerne over den som er til anfald og som jeg helst ikke tog alligevel, da den gav mig smagen af blod i munden (metalliske smag). Så jeg søgte efter nye veje til at udfordre/træne min astma uden brug af medicin.

Ligesom så mange andre løbeprogrammer siger, så skal man helst starte langsomt op og med astma skal du være ekstra opmærksom. Jeg kan fint presse mig selv og tænke ”Det går da helt fint det her, jeg giver den lige lidt mere” også 500 meter længere henne, må jeg så holde en pause for at få styr på astmaen igen fordi det var for meget alligevel. Det kræver en del øvelse at komme til at kende hvor grænsen går og hvordan vejrtræknings øvelser er gode i denne sammenhæng.

(Tips)
Et lille tips som virker for mig i forhold til vejrtrækning. Jeg har fundet ud af at hvis jeg har noget musik i ørerne, gerne noget som du kender lidt og kan synge inde i hovedet. For mig gør det at mit fokus kommer væk fra min vejrtrækning også går jeg ikke så meget i ”panik” hvis jeg lige er lidt mere forpustet end normalt. Så det underholder hovedet med noget andet og bare man holder en rolig og stabil vejrtrækning, så går det faktisk nemmere.

Tilbage til det andet. Jeg løbetræner gerne 1 gang om ugen og forsøger at holde det som en fast ting. For hvis du har astma kan man hurtigt føle at det går ned af bakke med træningen, men man skal ikke give op!.
Bare sørg for at holde fast 1 dag i ugen, hvor du træner din kondi men ikke mindst også din astma. Man kan sige at man træner 2 ting på samme tid, det er da effektivt! Jeg gør så lidt den fejl at jeg ikke løber i fitnesscenteret, for kan ikke lide at løbe på løbebåndet. Så hver vinter holder jeg en pause til det bliver varmt nok igen til at kunne løbe udenfor uden vinterjakke. Det giver så lidt det problem at mine først løbe sessioner bliver næsten som om jeg lige var begyndt på at løbe. Så min astma er helt frygtelig. Så det tager lige en del gange at komme tilbage på vejen igen med det. Så råder dig til ikke at gøre som jeg, for det er ikke altid lige sjovt og du kan komme meget længere på den halve tid.
Jeg forsøger så at presse min astma lidt, så vejrtrækning hele tiden kan blive forbedret. Det gør jeg så ved at når jeg kan mærke der er overskud, så forsøger jeg at trække vejret knap så hurtigt som normalt. Det er sådan en kontrol øvelse og hvor dit hoved måske siger at jeg burde trække vejret hurtigere. Men det er så her man skal prøve at teste sig selv lidt, for tit og ofte ved mig er det astmaen som lidt driver gæk med mit hoved.
Jeg kan godt når jeg afprøver mine grænser, så kan jeg faktisk godt opleve at få gåsehud imens jeg løber selvom det er fuld solskin, varmt og midt om sommeren. Så hvis du vil presse dig selv, så pas på og lyt til de små signaler som kroppen siger og afprøv grænserne stille og roligt.
Jeg har så været til nogle ”puste/lunge” undersøgelser flere gange (Den kender folk med dårlige lunger eller astma helt sikker) og de undre sig ofte over at mine lunger faktisk er så gode også taget i betragtning at jeg ikke har taget medicinen i over 15 år nu.
Du skal dog være opmærksom på at nogle astmaer, der kan man ikke undvære medicinen, hvor mit så ikke er tilfældet. Så husk at lytte til din krop.

Hvis du er nået helt til slutningen, så tager jeg hatten af for dig. Allerede der er du dedikeret nok til at læse alt det og du har sikkert glemt det første allerede. Så en hurtig opsummering.

  • Løbetræn 1 gang om ugen (Gerne mere)
  • Start stille op (Hvis du lige er begyndt eller ikke har trænet det længe)
  • Tag ekstra god tid, hvis du har astma at kæmpe med også
  • Giv ikke op selvom det tager længere tid end du regner med
  • Udfordre din vejrtrækning (Men hold øje med hvad din krop siger når du gør det)
  • (Læs tip som var i midten)