Start stille op!

Starter du også hårdt op selvom du ved det ikke er så godt?

Stille eller hård start, det er et spørgsmål om hvad man selv synes er hårdt for en. Det som du selv træner ”normalt” inden du havde holdt pause, kan sagtens være drømme vægten at kunne løfte for andre mennesker. Så er der nogle faste mål for hvad en stille opstart er, det vil jeg ikke sige.

Det kommer alt sammen an på f.eks.

  • Hvor du stoppede i vægt
  • Hvad dine muskler kan klare (hvor meget du kan presse dem)
  • Om du har lidt svage led
  • Tidligere skader

Så du skal lytte meget til hvordan din krop tager træningen de første par gange efter pausen. Selvfølgelig vil kroppen være mere øm end normalt, men det er kun til det gode. Hvis du derimod føler nogle smerter eller har problemer med at holde formen imens du laver øvelsen, så skal du nok enten gå ned i vægt eller vente med den øvelse til næste gang, hvor du har haft lidt mere gang i kroppen.

Jeg kender nogle som også er glad for at træne og har ventet rigtig meget på at de kunne komme i fitnesscenteret igen. Problemet er så bare at når vi snakker om det, så indrømmer de selv at de helt sikkert kommer til at træne for hårdt de første par gange når de kommer tilbage. Det pudsige er at de ved godt selv at det er dumt at gøre, men de siger også at de helt sikkert ikke kan lade være. Så er du en af dem som godt ved det også, men ikke kan lade være med at presse dig selv de første par gange, så er du ikke den eneste i verden som gør dette.

Det er ikke så meget at man ikke kan holde til det lige nu eller at der sker noget lige med det samme, men det kan let sætte et vis pres på din krop og led. Dette pres kan så enten ramme gamle skader eller skabe nye på længere sigt.

Alt det her svarer lidt til at hvis du har en motor som har stået lidt tid uden at blive brugt, så kan den godt have nogle problemer med at starte eller også køre den ikke lige så godt som da du brugte den hele tiden. Jeg ser kroppen på samme måde som en motor og når vi holder pause, så skal kroppen også lige i gang igen og have gang i alle lede, for at den køre bedst muligt igen.

(Tips)

Jeg tager altid de første 4 gange jeg er i fitnesscenteret efter en lang pause og bruger tiden på at lave de store ”full body” øvelser hvor du får godt gang i hele kroppen. Så skruer jeg godt ned for vægtene og laver flere gentagelser i stedet for. Så sætter det ikke så meget pres på kroppen også får du gang i din ”mind and muscle” igen. Det er altid en god ting at få gang i så du bruger de rigtige muskler til at lave øvelserne og ikke lader kroppen tage backup musklerne i brug i stedet for.

Men Jeg bruger næsten den dobbelte tid på opvarmningen end normalt, så jeg får gang i hele kroppen.

God fornøjelse med at træne igen!